Oliver Ressler: „Există mereu riscuri în realizarea unei opere de artă” Interviu de Luciana Tămaș

Este foarte puțin probabil să greșesc dacă îl prezint pe Oliver Ressler ca fiind unul dintre savanții istoriilor incomode ale acestui timp. Deși, ca majoritatea dintre noi, acceptă că realitatea este o succesiune de contexte vizuale, sonore și imaginative puse una în prelungirea celeilalte, sau suprapuse unele peste altele – fiecare cu legitățile și subiectivitățile sale –, artistul construiește, din marile întrebări pe care ciocnirea diferitelor falii ale realității le generează, un fel de supra-context. Aceste interogații existențiale, altădată formulate mai degrabă în tratatele filozofice, sunt introduse cu o virtuozitate neostentativă, prin mici narațiuni, care treptat schițează, metaforic, comunități care luptă pentru a-și păstra tradițiile și altele care încearcă să acapareze tot ceea ce le-ar putea aduce profit, surprinde diferitele jocuri de putere dintre unele și altele, zidurile materiale și imateriale care le despart – toate amestecate savant într-un discurs despre libertate și sens. Vă invit să lecturați, deci, un dialog cu un artist care demonstrează strălucit faptul că limbajul vizual poate fi transformat în armă de conștientizare și vede în creativitatea responsabilă o caracteristică a începutului de mileniu.

Pentru oricine încearcă să analizeze lucid perioada istorică pe care o traversăm, este evident că lumea se de-globalizează și că războiul, nu tocmai absent în decadele anterioare, se amplifică; foarte probabil, într-o formă sau alta, va mai dura (sper că nu câteva decenii!). Cum arată calitatea democrațiilor în acest context și cum s-a ajuns aici?

După cum spuneți, războaiele nu au încetat niciodată să aibă loc, dar se desfășurau în altă parte și, prin urmare, nu se aflau în centrul atenției mass-media din Europa. Ascensiunea politicii neoliberale, care a putut fi observată în ultimele trei decenii, a mărit decalajul dintre persoanele hiper-bogate, corporațiile transnaționale și majoritatea oamenilor, cărora le este din ce în ce mai greu să își asigure necesitățile de bază. Din nefericire, în alegeri, această inegalitate se traduce adesea prin victorii ale partidelor de dreapta, care, odată ajunse la putere, încep să limiteze drepturile minorităților etnice sau sexuale, ale imigranților, ale persoanelor sărace sau ale popoarelor indigene. Iar în unele cazuri, democrațiile reprezentative au devenit atât de autoritare încât nu mai pot fi etichetate drept democrații. Deși numărul democrațiilor reprezentative a crescut continuu începând cu anii 1970, acestea sunt acum în declin.

Obsesiile unui posibil sfârșit al lumii au sfâșiat epocile trecute și sunt semne clare că acestea nu vor dispărea nici în noul secol – probabil pentru că, pe de o parte, atunci când viața fiecărui om se încheie, asistăm, prin prisma unicității sale, la un micro-apus al umanității. Totuși, pe de altă parte, frenezia generalizată legată de această proiecție a sfârșitului civilizației (și chiar a vieții) este greu de explicat. De unde vine ea? Este îndreptățită – sau există, oare, un fel de nevoie umană adânc înrădăcinată pentru imagini terifiante ale viitorului?

Nu sunt de acord cu acest fel de descriere. Văd o posibilitate reală a unui sfârșit al civilizației așa cum o cunoaștem în lumea occidentală. De asemenea, pentru oamenii din alte părți ale lumii, apocalipsa nu este o noutate, ci este ceva ce au trăit de-a lungul deceniilor. Gândiți-vă la populațiile indigene din Americi, unde milioane de oameni au fost uciși prin genocid, muncă silnică și molime. Sau la sclavia africanilor de-a lungul secolelor. Din aceste perspective, apocalipsa este o parte a istoriei lor, care are un impact asupra modului în care este percepută lumea.

Ce loc ocupă clima în acest scenariu escatologic?

Este foarte probabil ca anul 2023 să devină cel mai fierbinte din istoria omenirii; cel puțin temperatura medie globală pentru lunile iunie, iulie și august a fost cea mai ridicată înregistrată vreodată – a depășit toate recordurile. De trei decenii, purtăm negocieri pe tema climei în cadrul Organizației Națiunilor Unite, care însă nu au dus la o reducere a emisiilor de carbon. Și cu toate că s-au desfășurat cele mai mari demonstrații din istorie cu privire la climă, nici acestea nu au dus la măsuri concrete. Mi-e teamă că nu va fi posibil să evităm prăbușirea climei în cadrul raporturilor capitaliste. Sunt prea multe lucruri care trebuie schimbate; nu ne mai putem permite o economie construită pentru a crea profituri pentru câțiva. Capitalismul dezlănțuit este mâna invizibilă care dirijează distrugerea. Trebuie să stabilim o economie democratică, una concepută pentru a satisface nevoile oamenilor, cu obiectivul general al decarbonizării, justiției climatice și decolonizării.

În mod paradoxal, excluderea celuilalt a fost mereu... „marea prezență”. Zidurile nu sunt un capitol tocmai nou în istoria umanității – Marele Zid Chinezesc, limesul roman, Cortina de Fier, Zidul Berlinului, „zidul lui Trump”... Pentru o perioadă, prin intermediul spațiului virtual, s-au „spart” barierele. Este clar, însă, că există tendințe autoritariste care încearcă să preia controlul și să traseze granițe chiar și în această zonă – și asta nu de azi, de ieri. Din punctul dumneavoastră de vedere, suntem pe cale de a rata șansa de a păstra oarecum neatins de ideologie măcar canalul de comunicare universală reprezentat de internet? Din câte știți, există mișcări activiste legate de conservarea acestui tip de spațiu public?

La sfârșitul anilor 1990, când internetul a devenit disponibil la scară largă, acesta a fost, pentru o vreme, un fel de spațiu fără granițe și fără ierarhie – cel puțin pentru aceia dintre noi care au avut privilegiul de a deține computere și de a locui în case cu electricitate și conexiuni stabile la internet. Artiști precum Critical Art Ensemble, Heath Bunting și colective new media precum Public Netbase au încercat să păstreze liber acest spațiu și să țină la distanță de internet piața și capitalul. Astăzi este destul de clar că această luptă a fost pierdută cu multă vreme în urmă și că internetul a devenit doar un alt spațiu de acumulare a capitalului.
În ceea ce privește zidurile... Consider că apariția noilor ziduri în întreaga lume este, de asemenea, un indicator al deteriorării climei. Așa cum au arătat Andreas Malm și Zetkin Collective în monumentalul lor studiu White Skin, Black Fuel. On the Danger of Fossil Fascism [Piele albă, combustibil negru. Despre pericolul fascismului fosil, n.tr.] (2021), în numeroase state, politicile naționaliste sunt în creștere și interesele de clasă dominante sunt în curs de reașezare. Pentru a descrie astfel de tendințe, Malm folosește termenul de fascizare, folosit inițial de antifasciștii din perioada interbelică, care își vedeau societățile alunecând pe această pantă. Și poate că ridicarea de ziduri și fortificații este materializarea acestei fascizări aflate în desfășurare.

Cum contribuie arta la conștientizarea pericolelor care ne pândesc la fiecare pas?

Cred că arta ne poate ajuta să înțelegem mai bine realitatea din jurul nostru. Ea are capacitatea de a aborda probleme din perspective inedite. În plus, văd o multitudine de responsabilități diferite pe care artiștii și cei care lucrează în domeniul artei le pot prelua în cadrul mișcărilor sociale – în opinia mea, sunt actori centrali, capabili nu doar să descrie realitatea, ci și să o transforme. Pe lângă funcția „clasică” de a furniza afișe și identitate vizuală pentru mișcări, artiștii sunt, de asemenea, implicați activ în folosirea mișcărilor ca material, modelând strategiile și conceptele de acțiune ale mișcărilor. Alți artiști și profesioniști din domeniul artei sunt implicați în stabilirea de legături cu comunitățile, grupurile de activiști locali sau organizațiile politice pentru a se mobiliza prin demonstrații sau blocări actuale și viitoare ale infrastructurii încropite într-o formulă cu caracter de ecocid. Este extrem de important ca mișcările noastre să devină intersecționale și mai sunt multe de făcut pentru a stabili legături între oameni și mișcările progresiste.

Prin ediția de anul trecut, a devenit Documenta (la care ați participat cu mult succes și dumneavoastră, în anul 2017) un spațiu care legitimează ideea de ingeniozitate, prietenie și acces?

Ceea ce mi-a plăcut la Documenta 15 este că a oferit o perspectivă inedită din Sudul Global asupra diferitelor inițiative de artă politică. A fost extraordinar să ne cufundăm în acest bazin de proiecte participative, de artă colectivă și angajată. Și cu toate că Documenta s-a confruntat cu un val de rezistență din partea autorilor și a criticilor de artă mainstream, se pare că a reușit să stabilească o relație pozitivă cu publicul. Ba chiar cred că a avut mai mult succes din acest punct de vedere decât precedentele ediții ale Documenta, deoarece a oferit numeroase puncte de acces pentru persoanele fără experiență profesională în domeniul artei. Iar această capacitate de a comunica cu un public general neacademic este un aspect esențial pe care mă tem că mulți artiști și muzee de renume l-au pierdut treptat.


Cum se încadrează ideea de a incendia un steag în această paradigmă? De cât curaj este nevoie pentru a persevera într-un asemenea discurs?

În propria mea activitate artistică, inclusă în colecția EMST prezentată la Documenta 14, arderea steagurilor a fost un element esențial pentru a iniția o conversație cu publicul. În cadrul unei expoziții de mari dimensiuni, lucrările de artă concurează între ele pentru atenție și vizibilitate. Instalația mea video pe 8 canale What Is Democracy? (2009) constă din două ore și jumătate de înregistrări video, care prezintă un discurs despre problemele democrațiilor reprezentative și idei privind democrația directă sau participativă pe care le putem găsi peste tot în lume. Astfel, deși este de necontestat faptul că majoritatea democrațiilor reprezentative oferă cel puțin un grad de protecție împotriva formelor de discriminare, aceste sisteme nu reușesc să implice oamenii în procesele de luare a deciziilor sau să îi protejeze împotriva brutalității pieței. În această instalație, steagurile în flăcări sunt elementul vizual captivant, care îi face pe oameni să rămână în instalație și să exploreze videoclipurile, în care activiști și gânditori din cincisprezece state diferite își împărtășesc punctele de vedere asupra democrației. Întotdeauna există riscuri în realizarea unei opere de artă, iar riscul este mai mare atunci când ești implicat într-o strategie care este interzisă prin lege de majoritatea statelor, cum ar fi incendierea drapelelor. Dar, pentru cineva care, în activitatea sa artistică, s-a axat foarte mult pe forme de nesupunere civilă colectivă, ar fi ciudat să nu-ți asumi tu însuți niciun fel de risc.


Poate să devină libertatea... obositoare? Dar lupta pentru a ne păstra dreptul de a decide în legătură cu turnura vieților noastre?

Nu sunt sigur că mă regăsesc în această afirmație... Ceea ce vedem astăzi este, în primul rând, libertatea capitalului de a exploata oamenii și pământul – fără ca întreprinderile să fie nevoite să plătească pentru efectele negative ale acestei exploatări care le asigură profiturile. Astăzi, nu vedem nici măcar măsuri serioase pentru a opri „libertatea” corporațiilor de a distruge atmosfera, fundamentul tuturor formelor de viață de pe pământ. În activitatea mea artistică, timp de peste 25 de ani, m-am concentrat asupra diferitelor lupte și mișcări sociale ale oamenilor pentru a recâștiga controlul asupra modului de a trăi și de a lucra împreună. Cu toate că de-a lungul anilor am reușit să documentez multe momente înălțătoare de lupte și forme de organizare, din păcate, aceste lupte nu au fost suficient de eficiente pentru ca oamenii să fie cât de cât aproape de momentul în care să își decidă singuri modul în care vor să trăiască.


Cum vă raportați la noile generații de artiști?

Nu mă interesează să mă gândesc la artiști în termeni de vârstă sau de generații. Mă interesează anumite practici artistice, în primul rând cele care se concentrează asupra politicii și cele legate de luptele politice. Nu este o chestiune de generație. În ultimii ani, am organizat workshop-uri în academii de artă pe tema rolului artiștilor în mișcările pentru justiție climatică, ceea ce a avut o influență semnificativă asupra unora dintre acești tineri artiști și i-a făcut să regândească rolul artistului și al artei. Cu unii dintre acești artiști sunt încă în legătură. De asemenea, sunt curatorul unor expoziții în care sunt incluși artiști din generații diferite, fără a evidenția acest aspect. În urmă cu doi ani, am finalizat filmul Barricade Cultures of the Future [Culturi de baricadă ale viitorului], la care au participat cinci artiști activiști, toți organizatori centrali ai mișcărilor pentru justiție climatică, provenind din medii artistice diferite și din regiuni și continente diferite. Fiecare dintre ei s-a născut într-un deceniu diferit, pentru că eu consider crucială colaborarea între generații (cel mai tânăr artist are 20 de ani, iar cel mai în vârstă 60 de ani).


Vă mulțumesc pentru amabilitatea de a răspunde acestei invitații la dialog!




Oliver Ressler, Barricade Cultures of the Future (Culturi de baricadă ale viitorului), 2021, video 4K, 38 minute




Oliver Ressler, The Desert Lives (Deșertul trăiește), 2022, lansarea revistei „Lobau bleibt”
în fața instalației lui Ressler la MQ Art Box, MuseumsQuartier, Viena (foto: Verena Tscherner)




Oliver Ressler, Emergency Turned Upside-Down (Situație de urgență răsturnată cu susul în jos), 2016, video 4K, 16 minute




Oliver Ressler, Everything’s coming together while everything's falling apart (Totul se unește când totul se destramă):
COP21, 2016, video 4K, 17 minute




Oliver Ressler, What Is Democracy? (Ce este democrația?), instalație video pe 8 canale, 2009.
Vedere din instalație: Documenta 14, Kassel, 2017




Oliver Ressler, Everything’s coming together while everything's falling apart
(Totul se unește când totul se destramă)
, 2016-2020, instalație video pe 6 canale




Traducere din limba engleză de Luciana Tămaș
(nr. 11, noiembrie 2023, anul XIII)